Tworzenie własnej marki to skomplikowany, wielopoziomowy proces, który warto przeprowadzić w bardzo przemyślany sposób. Odpowiednia identyfikacja wizualna przedsięwzięcia to możliwość stworzenia spójnej, wyrazistej, zapadającej w pamięć, budzącej zaufanie relacji z odbiorcą.
Nie od dziś wiadomo, że klienci w dużej mierze płacą za metkę, Kupując elektronikę potrafią wydać dużo więcej pieniędzy na sprzęt oznaczony jabłuszkiem, czy w sklepach odzieżowych za ubrania ze skaczącym kotem. Jest to efekt szeroko prowadzonych działań marketingowych, które sprawiają, że klienci chcą płacić za ich produkty stosunkowo więcej niż za ich odpowiedniki od innych producentów.

Filary Marki

1. LOGO

Mówią, że „firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy” i przyznać należy, że wiele prawdy tkwi w tym przesłaniu. Ludzie od najdawniejszych czasów odczuwali potrzebę wyróżnienia się z tłumu, pokazania swojej oryginalności oraz indywidualności. Zaczęli posługiwać się graficznymi znakami towarowymi, które stały się ich wizytówkami, pełniącymi funkcje głównie marketingowe.
Logo podobnie jak hasło reklamowe ma wzbudzić wstępne zainteresowanie potencjalnych klientów oraz nakierować na symbolizowany produkt. To wszystko dzięki odpowiednio wykreowanej formie graficznej cechującej się oryginalnością, prostotą, rozpoznawalnością oraz wzbudzającą pozytywne skojarzenia w oczach konsumenta. Poprawnie zaprojektowany znak towarowy sprawia, że rośnie wiarygodność firmy, a tym samym sprawia, że zwiększa się szansa na budowanie marki jej produktów. Jako, że jest jednym z najważniejszych części składowych identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa ważnym jest aby powstało w pierwszym etapie jej tworzenia i było bazą dla pozostałych elementów takich jak broszury informacyjne, wizytówki, strony internetowe. Logo powinno być starannie zaprojektowanym schematycznym rysunkiem, składającym się z logotypu (stylizacji literowej), elementów graficznych lub być połączeniem obydwu. Formą czytelną, nieskomplikowaną, rozpoznawalną oraz występującą w wielu wariantach zarówno kolorystycznych jak i pod względem układu. Powinno nawiązywać do tematu danej branży aczkolwiek nie musi odnosić się do zakresu jej działalności w sposób dosłowny.

2. KOLORYSTYKA

Powszechnie wiadomo, że kolory wpływają na samopoczucie, uczucia, a także na psychikę. Są również wszelako interpretowane w zależności od wieku, kraju, kultury czy religii. Dobór odpowiedniej kolorystyki przez projektantów początkowo był spychany na drugi plan, aczkolwiek to właśnie ona wpływa na pierwsze odczucia klienta. Kolor bowiem może wpływać na to co myślimy – pastele oddziałują relaksująco i kojąco, jasne barwy zaś przykuwają uwagę i sprawiają, że odbiorcy odczuwają lekkie napięcie Odpowiedni dobór barw może zarówno przyciągnąć klientów, jak i zniechęcić do korzystania z danych usług. Przy tworzeniu całościowej identyfikacji wizualnej istotnym jest, aby nie skupiać się jedynie na kolorach głównych użytych bezpośrednio w logo, ale także na barwach towarzyszących – takich jak np. kolory tła. Dobrą praktyką jest przygotowywanie przynajmniej dwóch palet kolorystycznych: jednej do zastosowania na w jasnych kontekstach oraz drugiej do kontekstów ciemnych.

3. MOTTO/SLOGAN

Motto ma działać jak hasło reklamowe. Ma być sloganem łatwym do zapamiętania, a najlepiej takim, który „zapamięta się sam”. Powinno identyfikować się z firmą bądź branżą, być chwytliwe, łatwe do powtórzenia, nieść ze sobą korzyść dla klienta, być proste a jednocześnie wyróżniać się z tłumu. Ma stanowić uzupełnienie logo wyzwalające w kliencie pozytywne skojarzenia.
Każda większa firma ma slogan, po którym można ją rozpoznać: NIKE: „Just do it!”, APPLE: „Think different”, L’Oréal: „Because You’re Worth It”, McDonald’s: „I’m Lovin’ It”.

Pochodne Identyfikacji Wizualnej

Dobrze zrealizowana identyfikacja pozwala w kolejnym kroku stworzyć materiały marketingowe, które stanowić będą jej uzupełnienie oraz podkreślą jej charakter.

Najpopularniejsze materiały:
1. Wizytówki, papier firmowy, pieczątki, teczki reklamowe itp.
2. Oklejone samochody,
3. Tablice informacyjne,
4. Materiały marketingowe – ulotki, broszury, smycze, zapalniczki
5. Znaki wodne na zdjęciach,
6. Plakietki pracowników i gości,

Spójność tych elementów tworzy wiarygodność marki. Dzięki całościowym podejściu możemy uzyskać najlepsze efekty we wzbudzaniu pozytywnych emocji wśród naszych klientów.